Rijden is één van de meest veeleisende activiteiten voor uw visuele systeem.

Nu de wegen steeds drukker worden, moeten uw ogen steeds grotere hoeveelheden visuele gegevens verwerken en snel en vaak op wisselende beelden scherpstellen. Tijdens het rijden kijkt u meestal rechtuit, maar uw ogen moeten ook met minimale hoofdbewegingen snel schakelen tussen verschillende kijkrichtingen en afstanden: van de weg naar uw navigatiesysteem, van de spiegels naar het dashboard. Dit voortdurende scherpstellen en aanpassen kan behoorlijk wat inspanning vragen en vermoeiend zijn.

Lichtomstandigheden

En dat is nog maar het begin. Mist, zware regen, sneeuw en zonlicht kunnen uw zicht allemaal negatief beïnvloeden. Voor veel mensen vormt het rijden bij schemerlicht of in het donker een ware opgave. Het is makkelijk om afgeleid te worden door felle lichten en schitteringen. De toegenomen helderheid van moderne LED-koplampen kan bijzonder verblindend werken. De dieptewaarneming, het vermogen om kleuren te onderscheiden en het perifere zicht nemen hierdoor allemaal af. Het blauwe licht dat door veel instrumenten op het dashboard wordt uitgestraald, werkt ook belemmerend voor de visuele perceptie.

Reactietijd

Maar afgezien van het visuele ongemak van rijden bij slecht licht is er een ander aspect dat veel zwaarder weegt: 90% van uw reactietijd wordt bepaald door uw zicht. Een beperkt zicht betekent dus ook een beperktere reactietijd. Op de weg kan de situatie razendsnel veranderen en in een oogwenk gevaarlijk worden als u niet over een goede bril beschikt.

/

  • Hoya standaardglas
  • Hoya enroute

Wissel tussen de foto’s om het verschil te zien tussen een standaardglas en EnRoute Pro.

De gebruikte afbeeldingen dienen uitsluitend ter illustratie. De daadwerkelijke visuele ervaring kan variëren naargelang de weersomstandigheden, het brilvoorschrift en/of de gebruiksomstandigheden van de bril.

top